Tijd voor een nieuw recept! Wat dacht je van dit heerlijke oosterse gerecht met rijstnoedels, gamba’s, shiitake en zelfgemaakte pindasaus. Glutenvrij en eiwitrijk. Daarnaast is het ook nog eens makkelijk en snel te bereiden.

Zink

Wist je dat gamba’s zink bevatten? Zink is een ontzettend belangrijk mineraal. Het zorgt voor een goed werkende schildklier en is dus essentieel voor je stofwisseling. Daarnaast staat zink bekend als het vruchtbaarheidsmineraal voor mannen, het zorgt ervoor dat de geslachtsorganen goed hun werk kunnen doen. Dus, mannen…😉 Zink kun je vinden in schaal- en schelpdieren, orgaanvlees, zaden, pompoenpitten en rundvlees. Granen en melkproducten kunnen de opname van zink daarentegen remmen.

Geur- en smaakverlies

Een ander leuk feitje is dat zinktekort in verband wordt gebracht met het verlies van geur en smaak na corona. Dit mineraal is namelijk erg belangrijk voor onze reuk- en smaak zintuigen. Het kan dus zeker geen kwaad om extra goed op je zink inname te letten na een corona infectie.

Ingrediënten

Voor 3-4 personen:

Bereidingstijd: c.a. 30 minuten

Recept

  1. Vooraf: marineer de gamba’s in een kom met 2 el coconut aminos (of ketjap manis), 1 uitgeperst teentje knoflook, 1 el citroensap en ½ rode peper. Hussel door elkaar en zet dit c.a. 30 minuten in de koelkast.
  2. Snijd de groenten fijn. Smelt wat kokosolie in een pan en doe de ui, het teentje knoflook en de shiitake hierbij. Bak dit c.a. 5 minuten op middelhoog vuur.
  3. Doe vervolgens de puntpaprika en de gemarineerde gamba’s erbij. Bak dit c.a. 10-15 minuten.
  4. In de tussentijd kun je de pindasaus maken. Doe hiervoor 3 el pindakaas met 2 el coconut aminos (of ketjap manis) en ½ el sambal in een pannetje en roer dit. Voeg het water toe en verhit de pan op een lage temperatuur. Roer door met een garde totdat je een mooie substantie hebt.
  5. Kook de rijstnoedels volgens verpakking gaar. Let op; dit hoeft slechts heel even, proef tussendoor of de noedels al gaar zijn.
  6. Als de gamba’s mooi roze zijn verkleurd kun je de erwten erbij doen. Spoel de rijstnoedels als ze gaar zijn af onder warm water en doe deze ook bij het gamba mengsel, voeg naar smaak zout en peper toe.
  7. Maak af met wat sesamzaad en gesneden lenteui, serveer de pindasaus ernaast. Smakelijk!