Tegenwoordig is het niet vreemd dat mensen in de supermarkt uren naar een verpakking zitten te staren. Onze huidige maatschappij is gefocust op het tellen van calorieën, koolhydraten, vetten en eiwitten. Maar heb je jezelf wel eens afgevraagd hoe onze opa’s en oma’s leefden? Zij maakten zich namelijk niet druk om calorieën, toch hadden ze nauwelijks last van overgewicht. Naast het feit dat zij meer bewogen waren de voedingsmiddelen minder bewerkt. Zij aten de producten vaak in hun ‘pure’ vorm, afhankelijk van het seizoen en wat er in de buurt beschikbaar was.

Dus waarom maken wij ons zo druk om de voedingswaardetabel? Moeten we juist niet kijken naar de ingrediënten en kiezen voor de voedingsmiddelen die we kennen, net zoals onze opa’s en oma’s vroeger deden? Om dit wat meer toe te lichten ga ik van twee producten de voedingswaardetabel met de ingrediëntenlijst vergelijken. Hieruit zal je zien dat het vaak lijkt alsof een product heel gezond is als je alleen naar de voedingswaardetabel kijkt. Wanneer je vervolgens naar de ingrediëntenlijst kijkt, zie je dat een product helemaal niet zo gezond is.

Verpakkingen vergelijken

Product 1: Leev Oaty Brownie cookie bar – bio & vegan

Biologisch én plantaardig! Dus dat moet wel gezond zijn, toch…? Als we kijken naar de voedingswaarden zien deze er ook prima uit. Redelijk laag in calorieën, suikers en vetten in vergelijking met andere repen en tussendoortjes. Ook bevat het wat eiwitten, .een extra bonus! Al met al, een goed product, zo lijkt het.

Dan nu de ingrediënten. Het allereerste wat opvalt is de enorme waslijst aan ingrediënten. Ondanks dat het product van biologische aard is, zie ik tenminste 3 ingrediënten die mij niet bekend in de oren klinken. Ook zien we rietsuiker vooraan in het lijstje staan en bevat het product margarine. Margarine is een instabiel vloeibaar vetsoort dat gehard is, bij dit proces ontstaan vrije radicalen en transvetten. Alleen hier al kunnen we uit opmaken dat dit een sterk bewerkt product is, ondanks dat het van biologische aard is. Dan zijn we nog niet eens inhoudelijk op de andere ingrediënten ingegaan.

Product 2: Nak’d Pecan Pie fruit&notenreep

Klinkt lekker. Maar het is een fruitreep, die bevatten toch veel suikers…? Als we kijken naar de calorieën zien we dat deze hoger zijn dan bij het vorige product. Wat met name opvalt is dat het erg hoog in vetten is, en dat één reep 12 gram suiker bevat. Dat is dus een behoorlijk verschil met het vorige product. Dit klinkt allemaal niet erg gezond.

Als we kijken naar de ingrediënten zien we dat er maar 3 ingrediënten in zitten, allemaal ingrediënten die we kennen. Dat verklaart gelijk waar de cijfers uit de voedingswaardetabel vandaan komen. De vetten komen namelijk van de noten, en vallen dus onder de ‘betere’ vetten. De suikers komen van de natuurlijke suikers uit de dadels. Hieruit blijkt dat dit product nauwelijks bewerkt is en dat de voedingswaarden (vetten en suikers) juist van betere kwaliteit zijn dan bij het andere product. Als je zou moeten kiezen tussen deze twee producten, zou dit dus de gezondste optie zijn.


Waar moet je op letten

Nu we deze producten hebben geanalyseerd, kunnen we concluderen dat een product soms helemaal niet zo gezond is als de naam en de voedingswaardetabel doen vermoeden. Waar moeten we dan wel op letten? Hier een opsomming van de belangrijkste punten:

  1. Laat je niet verleiden door de woorden ‘light’, ‘mager’ of ‘minder suiker’.
    Deze producten zijn vaak sterk bewerkt om met minder vet en suiker alsnog aan hun smaak te komen.
  2. Hoeveelheid ingrediënten.
    Hoe minder ingrediënten, hoe minder bewerkingen.
  3. Herkenbaarheid van de ingrediënten.
    Het wil niet zeggen dat de ingrediënten die we niet kennen per definitie niet gezond zijn, maar vaak duiden de namen die we niet kennen op E nummers, verborgen suikers en transvetten.
  4. De volgorde van de ingrediënten.
    De ingrediënten die als eerste in de lijst staan, komen het meeste voor in het product. Als je dus bijvoorbeeld amandelmelk kiest, maar het hoofdbestanddeel amandel komt pas als laatste in de lijst voor, dan weet je dat dit niet echt een goede keuze is.
  5. De positie van ‘suiker’ in de ingrediëntenlijst.
    Liever zien we een product zonder toegevoegde suiker. Soms kies je echter liever voor een product met een beetje smaak, en dan komt er vaak wel (een vorm van) suiker aan de pas. Het is dan voor belangrijk dat suiker in ieder geval niet bij de eerste 3 ingrediënten staat. Daarbij moet je ook letten op de andere vormen van suiker, zoals: glucose, sacharose, maltodextrose, dextrose, fructose en sucrose.